Det börjar bli dags att summera första halvåret av detta år som har präglats av hög aktivitet inom industrin och en återgång till det ”normala” i form av mässor och personliga möten med er, våra kunder. Under våren har vi ställt ut på mässor i Ålesund, Stavanger och Karlstad och vi har besökt flera andra mässor. Samtidigt som mycket är ”normalt” igen så har vi ett pågående krig i vår närhet som på många sätt påverkar vardagen, vi har en stigande inflation och en ganska oviss framtid. Första halvåret har också präglats av långa ledtider och brister på det mesta, både varor och kompetens. Just bristen på kompetens håller på att segla upp som en av de större utmaningarna i vår bransch. Hur får vi fler unga talanger att utbilda sig inom ingenjörsämnena och söka sig till vår bransch?

På Mekanex har vi de senaste åren stöttat olika studentprojekt på våra olika tekniska högskolor. Nu senast stöttade vi teknologerna på Linköpings Tekniska Högskola när de tävlade i Delsbo Electric 2022. En tävling där studenterna ska bygga ett rälsburet eldrivet fordon med så låg energiförbrukning som möjligt mätt per åkt personkilometer. Fordonet ska åka en bana på 3,36 km med så låg energiförbrukning som möjligt. I årets upplaga kom Linköpings fordon Rail Snail VI på en andra plats med en energiförbrukning på 1,17 Wh per åkt personkilometer. Det kan vara lite svårt att sätta denna siffra i ett perspektiv, men om en bil hade samma energiförbrukning skulle en liter bensin räcka från Stockholm till Brasilien! Riktigt bra jobbat säger vi på Mekanex till teknologerna och stort grattis till årets andra plats! Jättekul att vi fick vara med på ett hörn. Ni som är intresserade av ett arbete inom transmissionsbranschen där vi hjälper hela den nordiska tillverkningsindustrin att bevara och förstärka sin konkurrenskraft, är välkomna med en spontanansökan till oss.

I detta nummer presenterar vi även en ny produkt som vi har tagit upp på Mekanex. Elektriskt drivna cylindrar från slovenska Unimotion. Dessa cylindrar är kulskruvsdrivna för hög verkningsgrad, höga hastigheter och lång livslängd. De kan många gånger vara ett konkurrenskraftigt alternativ till pneumatiska cylindrar.

Vidare slår vi ett slag för HepcoMotions skensystem för medeltunga till tunga laster som är ett av marknadens mest flexibla system, med både raka och cirkulära skenor, med och utan integrerad kuggstångsdrift. Systemet finns även i rostfritt för miljöer som kräver det.

Vi fortsätter även presentationen av våra medarbetare, denna gång presenterar vi Jessica Malmgren, ekonomiansvarig på Mekanex.

För er information har vi stängt vecka 30 (25-29 juli), i övrigt öppet som vanligt hela sommaren.

Trevlig läsning, ha en skön sommar och på återseende i höst!

Staffan Franzén, VD

Det börjar bli dags att summera första halvåret av detta år som har präglats av hög aktivitet inom industrin och en återgång till det ”normala” i form av mässor och personliga möten med er, våra kunder. Under våren har vi ställt ut på mässor i Ålesund, Stavanger och Karlstad och vi har besökt flera andra mässor. Samtidigt som mycket är ”normalt” igen så har vi ett pågående krig i vår närhet som på många sätt påverkar vardagen, vi har en stigande inflation och en ganska oviss framtid. Första halvåret har också präglats av långa ledtider och brister på det mesta, både varor och kompetens. Just bristen på kompetens håller på att segla upp som en av de större utmaningarna i vår bransch. Hur får vi fler unga talanger att utbilda sig inom ingenjörsämnena och söka sig till vår bransch?

På Mekanex har vi de senaste åren stöttat olika studentprojekt på våra olika tekniska högskolor. Nu senast stöttade vi teknologerna på Linköpings Tekniska Högskola när de tävlade i Delsbo Electric 2022. En tävling där studenterna ska bygga ett rälsburet eldrivet fordon med så låg energiförbrukning som möjligt mätt per åkt personkilometer. Fordonet ska åka en bana på 3,36 km med så låg energiförbrukning som möjligt. I årets upplaga kom Linköpings fordon Rail Snail VI på en andra plats med en energiförbrukning på 1,17 Wh per åkt personkilometer. Det kan vara lite svårt att sätta denna siffra i ett perspektiv, men om en bil hade samma energiförbrukning skulle en liter bensin räcka från Stockholm till Brasilien! Riktigt bra jobbat säger vi på Mekanex till teknologerna och stort grattis till årets andra plats! Jättekul att vi fick vara med på ett hörn. Ni som är intresserade av ett arbete inom transmissionsbranschen där vi hjälper hela den nordiska tillverkningsindustrin att bevara och förstärka sin konkurrenskraft, är välkomna med en spontanansökan till oss.

I detta nummer presenterar vi även en ny produkt som vi har tagit upp på Mekanex. Elektriskt drivna cylindrar från slovenska Unimotion. Dessa cylindrar är kulskruvsdrivna för hög verkningsgrad, höga hastigheter och lång livslängd. De kan många gånger vara ett konkurrenskraftigt alternativ till pneumatiska cylindrar.

Vidare slår vi ett slag för HepcoMotions skensystem för medeltunga till tunga laster som är ett av marknadens mest flexibla system, med både raka och cirkulära skenor, med och utan integrerad kuggstångsdrift. Systemet finns även i rostfritt för miljöer som kräver det.

Vi fortsätter även presentationen av våra medarbetare, denna gång presenterar vi Jessica Malmgren, ekonomiansvarig på Mekanex.

För er information har vi stängt vecka 30 (25-29 juli), i övrigt öppet som vanligt hela sommaren.

Trevlig läsning, ha en skön sommar och på återseende i höst!

Staffan Franzén, VD